ارتباطات

خبری

ارتباطات

خبری

پیام

گزارش حاجی فیروز از خودم که در هیچ سایتی منتشر نشده و  روایت گر حال و احوال تهران امروز است.

عید نوروز بر همه مبارک و سعی کنیم سنتهایمان را حفظ کنیم .

 وقتی زنان هم حاجی فیروز می شوند

امروزه به علت اوضاع نامناسب اقتصادی گدایی رواج پیدا کرده و متکدیان از هر راهی می خواهند به سودجویی برسند، تا جایی که زنان در قالب مردان سنتی را به سخره گیرند. 


گزارش از پروانه محمدی؛ صورتی سیاه، لباس قرمز، کلاهی دوکی و گیوه های نوک تیز که نشان از رسمی دیرینه دارد، نوید بهار و تولد طبیعت را می دهد . حاجی فیروز به قول خودش سالی یک روز مهمان کوچه ها و خیابان های شهر است . این روز ها بر سر چهار راه ها و پشت چراغ قرمز ها با دایره و تمبک می خواند: « ارباب خودم سامبولی بلیکم ، ارباب خودم سرتو بالا کن، ارباب خودم بزبز قندی، ارباب خودم چرا نمی خندی، ارباب خودم لطفی به ما کن»...


*حاجی فیرور با گدایی غریبه است

صورت سیاهش نشانگر اتمام سیاهی، ناپاکی و پلشتی هاست، با پیامی  از بهار دل مردم را شاد می کند.آن ها در دوران نه چندان دور با داشتن شغل و درآمد مشخص تنها برای به جای آوردن رسمی دیرنه لباس سرخ بر تن می کردند و به پیشواز آغاز سال نو و بهار طبیعت می رفتند،  مردم هم برای سپاس از آنها هدیه های کوچکی پیشکش می کردند، اما در حال حاضر تبدیل به گدایی تحقیرآمیز شده است.

مهوش، 61ساله، خانه دار در این باره می گوید: نزدیک عید که می شد برای آمدن حاجی فیروزشور و شوق  خاصی داشتیم، آن ها سرود می خواندند و بچه ها به دورشان جمع می شدند و با  شادی خاطره های ماندگار برایمان می گذاشتند.

دکتر فروغ نیلچی زاده، جامعه شناس در این باره می گوید: حاجی فیروز گدا نیست در واقع در دورانی دارای اعتبار نزد مردم بوده است.چندین نفر بی سوادی که به مانند حاجی فیروزها لباس می پوشند ، جز به سخره گرفتن حقیقت عید نوروز و فرهنگ غنی چندین هزار ساله هدف دیگری ندارند.

*جنسیتی که در حاجی فیروز پنهان شد

متکدیان از حاجی فیروز سوء استفاده کرده  و آن ها را دست خوش تغییرات کردند. در سنت ما حاجی فیروز از مردی لاغر اندام و مسن حکایت می کند، اما این روزها در خیابان مردم از مردان قوی جثه گرفته تا کودکان و حتی زنان را هم در قالب حاجی فیروز مشاهده می کنند.آنها نه نتها پیام آور بهار نیسنتد، بلکه کودکان کار و متکدیانی هستند که با نزدیکی نوروز از فرصت استفاده کرده، چهره شان را سیاه می کنند، رنگ و لباس خود را عوض کرده و از مردم تقاضای پول می کنند.  

محمد،32 ساله، مهندس عمران می گوید: با کمال تعجب هر روز در سر چهارراه ها خانم هایی را می بینم که چهره شان را سیاه کردن و با لباسی قرمز که شباهتی به لباس حاجی فیروز ندارد گدایی می کردند، نکته ای ذهنم را درگیر کرد ، مگر جاجی فیروز مرد نبود....

*وقتی احساسات مردم برای حاجی فیروز جریحه دار می شود

افرادی  به شکل حاجی فیروزایی تکدی گری کرده و از احساسات مردم سوء استفاده می کنند، آن ها برای کسب پولی به این شکل درمی آیند و ذهن مردم  را به سنتی قدیمی بدگمان می کنند. تا جایی که ما حاجی فیروز ها را مزاحم هایی می بینیم که فقط می خواهند کاسبی کنند. آن ها با آوازهایی نا مربوط و گاهی بد صدا حتی تصور کودکان را نسبت به حاجی فیروزها خدشه دار می کند.

فاطمه، 50 ساله، خانه دار در این باره می گوید: زمان ما برای آمدن حاجی فیروز لحظه شماری می کردیم، چه به روز آن ها آوردن که بچه های ما از آن ها بیزارند. وقتی آن ها می بینم احساس خوبی ندارم .

نیلچی زاده معتقد است: لکه دار کردن رسوم و سنت ها و برچسب گذاشتن بر آن آسیب های جبران ناپذیری به فرهنگ و تمدن ما می زند، بسیاری از افراد هنوز هم نسبت به حاجی فیروز خاطراتی زیبا دارند، که ممکن است در برخورد با متکدیان احساس سرخودگی کنند. 

*حاجی فیروزای تقلبی در خیابان ها بیشتر هستند

بسیاری از مردم در برخورد با حاجی فیروزای تقلبی احساس انزجار می کنند. بیشتر آن ها در سر چهارراه های گدایی کرده ، در حالی که حاجی فیروزای حقیقی در کوی و بزن ها به آواز خوانی و شاد کردن دل مردم می پرداختند . این روزها کوچه ها از آن ها خالی شده و دیگر در خانه ها صدایی از نوروز شنیده نمی شود، چرا که در خیابان مکان بهتری برای تکدی گری و کسب در آمد است. 

نیما، 45 ساله، کارمند پست در این باره می گوید: در روزگار قدیم با صدای حاجی فیروز ها متوجه نزدیکی عید می شدیم، آن ها هر سال به کوچه ی ما می آمدند؛ اما امروزه محله ای را نمی بینم که صدای آواز حاجی فیروز در آن شنیده شود.

*حاجی فیروزهای حقیقی را احیاء کنیم

  رسم و رسومات به هر جامعه ای  شخصیت و هویت می بخشد ، حاجی فیروزها هم جزء یکی از همین سنت ها است ، که آمدن بهار را برای ما تداعی می کنند. حاجی فیروزها در حال حاضر در تیرس سود جویان قرار گرفته اند و ممکن است،  از این رسم  چیزی باقی  نماند و حاجی فیروزهای حقیقی برای همیشه فراموش شوند و ممکن است، در اذهان آیندگان افکار مثبتی درباره شان وجود نداشته باشد. ما می توانیم با بی محلی کردن به این افراد و توجه نکردن به آن ها  موجب گرایش پیدا نکردن آن ها به حاجی فیروز شویم و یکی از سنت هایی که جزیی از فرهنگمان است را حفظ کنیم.

گزارش از پروانه محمدی



 ایستگاه های اتوبوس در آتش فروش مواد مخدر نسوزند 

 مدتی است که ساکنان شرق تهران با بحران فروش مواد مخدر در برخی از ایستگاه های اتوبوس این منطقه مواجه شده اند.

گزارش از پروانه محمدی؛ خیلی وقت است که مسئولین نسبت به دست فروشی در اتوبوس و مترو واکنش نشان داده اند و هرکاری را برای برکندن آن می کنند اما پدیده شوم فروش مواد مخدر در ایستگاه های اتوبوس شرق تهران شهروندان این محدوده را بسیار نگران کرده است.

اولین خطر فروش مواد مخدر متوجه کودکان است

با آغاز سال تحصیلی و شروع مدارس کودکان به مدرسه می روند. آنها قشر آسیب پذیر جامعه هستند و هر اتفاقی که در پیرامونشان بیفتد، اول از همه متوجه کودکان است؛ اعتیاد یکی از تهدید هایی است که ممکن است دامن گیرشان شود، فروش مواد مخدر ، اختلافات و اتفاقات غیره منتظره دیگر جان آنها را به خطر می اندازد.

محبوبه 33 ساله کارمند درباره در خطر بودن کودکان با فروش مواد مخدر در ایستگاه های اتوبوس می گوید: من متأهلم واز اینکه فرزندم در دام فروشنگان مواد مخدر بیفتد به شدت نگرانم.باید جلوی این عمل ناپسند گرفته شود چرا که اینجا ایستگاه اتوبوس محل رفت و آمد فرزندانمان است.

فروش مواد مخدر در ایستگاه ها خطراعتیاد جوانان را افزایش می دهد

فقط کودکان نیستند که در خطر فروش مواد مخدر در ایستگاه ها هستند؛ اگر جوانی با ناکامی وارد ایستگاه های اتوبوس شود شاید با وسوسه قاچاقچیان مواد مخدر مواجه شود و نا خواسته به اعتیاد بیشتر کشیده شود.

محمد 20 ساله دانشجوی فنی درباره در خطر اعتیاد بودن جوانان می گوید: در ایستگاه های اتوبوس به راحتی مواد مخدر جابه جا می کنند، اگر جلوی آن گرفته نشود معلوم نیست چه به روز جوانانی امثال من بیاید؛ خود شخصا دیدم که فروشندگان مواد مخدر در کمین افراد هستند.

قاچاقچیان مواد مخدر به زنان هم رحم نمی کنند

زنان مهم ترین رکن هر خانواده را شامل می شوند؛ اگر آنها به دام اعتیاد بیفتند کل یک خانواده در معرض اعتیاد قرار می‌گیرند و حتی کودکان آن ها هم آینده خوبی در انتظارشان نخواهد بود.

سینا 37 ساله، معلم، در خصوص فروش مواد مخدر به بانوان در ایستگاه های اتوبوس می گوید: چندین دختر را دیدم که از این فروشندگان مواد مخدر جنس می خرند، واقعا متأسفم که این واقعه را دیدم، چون دختران مادران آینده اند.

مسئولان خط اتوبوس رانی هم به ستوه آمدند

فروش مواد مخدر در بین مردم باعث واکنش هایی از سوی مسئولان ایستگاه های اتوبوس شده که در بیشترموارد بدلیل حفظ امنیت جانی راه به جایی نبرده است. یکی از مسئولان ایستگاه های اتوبوس در خصوص فروش مواد مخدر در محل کارش می گرید: فروشندگان مواد مخدر ایستگاه‌ها را به فساد کشیده اند، زن و بچه مردم در اینجا امنیت ندارند، آنها مکانی که برای حمل و نقل عمومی است و همه رفت و آمد می کنند را به چالش کشانده اند.

مسئولان باید رسیدگی کنند

فروش مواد مخدر مکان های عمومی مانند برخی پارک ها و برخورد نیروهای انتظامی با ‌آنها را به طور تقریبی همه می دانند و هر کسی می تواند به آن مکان نرود و جای دیگری را برای تفریح انتخاب کند ولی ایستگاه های اتوبوس یک وسیله رایج حمل و نقل عمومی و ارزان قیمت در اختیار شهروندان است که خیلی ها از آن استفاده می کنند. امیدواریم که نیروی انتظامی با همکاری اتوبوسرانی ، فروش مواد مخدر در ایستگاه های اتوبوس را برای همیشه پاک کنند.


جوانان ایرانی که با افغانی ها ازدواج می کنند



جامعه با بحران کاهش آمار ازدواج جوانان روبرو است، اما ازدواج با خارجی‌ها نیز از سوی دیگر تهدید بزرگی به حساب می‌آید.

گزارشی از پروانه محمدی :

 

چند سالی است وقتی به گروهی از جوانان می‌گوییم ازدواج کن از این کار شانه خالی می‌کنند اما در مقابل آمار قابل توجهی نشان می‌دهد که برخی از جوانان به ازدواج با غیر ایرانی‌ به خصوص اتباع افغانی روی آورده‌اند.

 

 

* افزایش ازدواج ایرانی با اتباع خارجی

 

بر اساس آماری که  چندی پیش علی اکبر محزون مدیر کل دفتر اطلاعات و جمعیت مهاجرین سازمان ثبت احوال کشور ارائه کرده است در سال 92، 660 مورد ازدواج مرد ایرانی با  زنی از اتباع  بیگانه به ثبت رسیده است این تعداد در سال 93 با افزایش رو به رو بوده، چنانکه در 9 ماه اول سال 93 ، 560 مورد ازدواج مرد ایرانی با زنی غیر ایرانی ثبت شد، در حالی که نسبت به سال 92 رشدی 23/6 درصدی را در ازدواج مردان ایرانی با اتباع خارجی نشان می‌دهد.

 

یکی از پرسنل سفارت افغانستان و مسئول مجوز ازدواج‌های اتباع افغانی با ایرانی مدعی است روزی سه زن ایرانی برای ازدواج با مرد افغان و هر پانزده روز یک بار سه پسر ایرانی برای ازدواج با دختر افغانی به این سفارتخانه مراجعه می‌کنند.

 

**پای علاقه در میان است

 

چند سالی است که ازدواج تا حدودی از قالب سنتی خارج شده و علاقه بین دختر و پسر در اولویت قرار گرفته است.

 

زهرا17 ساله از اتباع افغانی درباره علاقه خود و همسرش می‌گوید: علاقه‌ای که بین من و شوهرم وجود داشت ما را به ازدواج باهم ترغیب کرد.

همچنین این حکایت را پسری از ایران بازگو می‌کند.

 

حمید 26 ساله دانشجو درباره علاقه بین دو طرف می‌گوید: من و همسرم در دانشگاه باهم آشنا شدیم و به هم علاقمند شدیم و همین عاملی شد که برای ازدواج با او به خانواده‌ام اصرار  کنم.

 

*اختلافات خانوادگی ایجاد می‌شود

 

 

زمانی که علاقه بین طرفین در میان باشد، بدلیل تصمیم گیری با‌ آگاهی کم می‌تواند آنها را با مشکل مواجه  کند، چرا که خانواده‌ها همیشه خواستار بهترین زندگی برای فرزندان خود هستند و بهتر می‌دانند که ازدواج‌هایی این  چنین که بیشتر ناشی از علاقه زود گذر است مشکل ساز خواهد شد.

 

کلثوم 21 ساله از اتباع افغانی خانه دار در این باره می‌گوید: یک زن و شوهر به نام بهار و بهادر را می‌شناسم که زن افغانی و مرد ایرانی است، پسر برای ازدواج با دختر از خانواده‌اش گذشت و آنها را کنار گذاشت.

 

فرزندانی که از این نوع ازدواج‌ها به دنیا می‌آیند دارای مشکلات خاص خود هستند.

 

فاطمه 15 ساله محصل درباره مشکلات خانواده‌اش می‌گوید: با خانواده مادرم رفت و آمد نداریم، چرا که آنان پدرم را قبول  ندارند، ما از داشتن فامیل مادری محروم هستیم.

 

جعفر بای جامعه شناس درباره مشکلات به وجود آمده در این نوع ازدواج‌ها معتقد است: فرزندانمان درون خانواده‌ها رشد می‌کنند و زندگی بدون داشتن فامیل زن یا مرد که می‌تواند حامی خوبی سخت و غیر قابل تحمل است؛ نباید فرزندانمان را در شرایطی قرار دهیم که احساس سرخوردگی کنند و این عامل عواقبی غیر قابل جبرانی را به کودکان تحمیل می‌کند، که آینده آنها را به مخاطره  می‌کشاند

 

*تضاد فرهنگی مهمترین مشکل ازدواج با خارجی‌ها

 

 مشکلات خانوادگی که برای خانواده‌ها پیش می‌آید، در واقع تضاد فرهنگی بین زن و مرد است، که ناشی از باورها و اعتقاداتشان است.

 

علی 64 ساله راننده درباره تضاد فرهنگی معتقد است: ازدواج کسانی که تضاد فرهنگی دارند به صلاح نیست، حتی اگر این اختلافات در داخل کشور باشد، دو قومی که تفاوت‌های زیادی با همه دارند اگر با هم ازدواج کنند، به‌طور حتم برایشان دردسر‌‌ساز خواهد شد.

 

این جامعه شناس درباره تضاد فرهنگی می‌گوید: باورها و ارزش‌هایی که در هر فردی وجود دارد، فرهنگ آن جامعه را تشکیل می‌دهد، وقتی دو شخص از کشوری متفاوت با دیدگاه گوناگون با هم ازدواج کنند، دارای دنیایی متفاوت هستند، که عاقبت خوبی در انتظار آنها نخواهد بود.

 

*دهکده جهانی در ازدواج با خارجی‌ها

 

زمانی که تضاد فرهنگی در میان باشد افراد با دیدگاه‌های مختلف در کنار هم زندگی می‌کنند، که دلیل آن، گسترش چشمگیر ارتباطات است، تا جایی که بسیاری معتقدند ما در یک دهکده جهانی زندگی می‌کنیم، به‌طوری که اگر اتفاقی در دورترین نقطه جهان بیفتد به سرعت انعکاس داده می‌شود و همین عامل باعث  نزدیکی اقوام به یکدیگر و رواج ازدواج خارجی‌ها هم می‌شود.

 

جعفر بای درباره دهکده جهانی می‌گوید: امروزه با افزایش ارتباطات بین‌المللی و در دسترس برای تکنولوژی ارتباطات مواجه هستیم، که ازدواج با خارجی‌ها را رواج می‌دهد، فرهنگ‌ها به تدریج محو شده و تشابه فرهنگی بیشتر خود را  نشان می‌دهد، که مواقع ازدواج بین اقوام مختلف جهان را بر می‌دارد، اما این ارتباطات تمام شخصیت و باورهای افراد را نشان نمی‌دهد، که در این میان عدم شناخت کافی می‌تواند آسیب‌زا باشد.

 

*ازدواج با خارجی‌ها مشکلاتی را به همراه می‌آورد

 

ازدواج‌هایی که با شناخت کافی همراه نباشد و فقط بوسیله ارتباطاتی که بین کشورها وجود دارد،  می‌تواند مشکلات زیادی را برای افرادی که به این شیوه زندگی خود را آغاز می‌کند به همراه می‌آورد.

 

امید 40 ساله فروشنده، ازدواج با خارجی‌ها را مشکل‌ساز می‌داند و می‌گوید شاید در سالهای اولیه ازدواج به ظاهر مشکلی نداشته‌اند، اما بدون شک در درازمدت گرفتاری‌های زیادی را برای آنان ایجاد می‌کند.

 

*فرزندان مشکلات زیادی را متحمل می‌شوند

 

زندگی‌هایی را که با مشکلات زیاد تشکیل شود، آینده خوب را برای فرزندان به وجود نمی‌آورد، یکی از این مشکلات عدم دریافت شناسنامه است، البته این امکان وجود دارد که  با دردسر زیاد بتوانند اسناد هویتی خود را دریافت کنند و به این دلیل است که اگر زنی با مردی غیر ایرانی ازدواج کند می‌تواند برای فرزندان خود با شرایط دشوار شناسنامه بگیرد.

 

فاطمه 15 ساله درباره مشکلات پیش آمده از ازدواج مادری ایرانی با پدری افغانی می‌گوید: من به دلیل اینکه مادر ایرانی دارم نمی‌توانم شناسنامه بگیرم، چندین سال است که پی‌گیری می‌کنم اما به سرانجام نرسیدم، بدلیل مشکلات مالی هرجایی که برای کار مراجعه می‌کنم بدلیل نداشتن شناسنامه با مشکل روبه‌رو می‌شوم و از آنجا می‌روم.

 

*ازدواج با خارجی‌ها به جامعه آسیب می‌‍زند

 

ازدواج با خارجی‌ها همان‌طور که می‌تواند برای خانواده شان مشکل ساز باشد، آسیب‌های زیادی هم به جامعه وارد کند، وقتی پسرهای ایرانی به‌جای ازدواج با دختری از کشورشان حاضر به ازدواج با خارجی‌ها باشند، می‌تواند از عوامل پایین آمدن آمار ازدواج در بین جوانان باشد.

 

جعفر بای درباره آسیب‌هایی که از ازدواج‌های خارجی در جامعه بوجود می‌‍‌آورد می‌گوید: ازدواج جوانان با خارجی‌ها موازنه ازدواج بین دختر و پسر را بر هم می زند و جامعه با جوانانی مواجه می‌شود که هنوز متأهل نشده‌اند و این به جامعه آسیب جبران ناپذیری می‌زند.

 

*اقتصاد می‌تواند مؤثر باشد

 

خیلی از افراد جامعه و کارشناسان معتقدند ازدواج با خارجی‌ها بدلیل نداشتن توانایی مالی پسران است.اما تحقیقاتی که انجام شده است، خلاف این را نشان می‌دهد.

 

حنانه 32 ساله تبعه افغانستان  می‌گوید: خیلی از مردم فکر می‌کنند، مردهای ایرانی به این دلیل به ما روی می‌آورند، که ما آسانتر می‌گیریم، یا با مهریه کم سرو ته قضیه را هم می‌آوریم اما خلاف این موضوع مطرح است، مهریه من 800 تا سکه است و خیلی سفت و محکم گرفتم.

 

فارغ از هر دلیلی که برخی جوانان به ازدواج با خارجی‌ها روی می‌آورند، باید توجه داشت که با انتخاب صحیح به آینده خود، فرزندان و جامعه آسیب وارد نکنند.